A lánchajtással összemérve a vezérműszíjnak kétségkívül vannak előnyei, ilyen pl. a kisebb súly, és zaj. Ennek ellenére vannak gyártók, melyek kitartottak a hosszabb élettartamú, szakadásra kevésbé hajlamos lánchajtás mellett. (Ez alól vannak persze kivételek, ismerünk pl. egy korszerű, közvetlen befecskendezéses V6 motort, neves gyártótól, ahol 140e km-ig három (!) láncszakadás következett be. Egyik kedvelt márkánk is elhíresült rövid vezérműlánc élettartamáról)
A vezérműszíjak első generációjának anyaga még neoprén volt. Az 1980-as évek közepén jelentek meg az un. HSN alapú szíjak, (“erősen telített nitril”) melyek hőmérséklet állósága kedvezőbb. A vezérműszíjak első generációja trapéz fogprofillal készült. Később a gyártók áttértek a kerek, illetve módosított kerek fogprofilokra, ma ezek a jellemzőek. A csereperiódust a gyártók általában 60- és 120,000 km. között adják meg.
A trapéz fogprofilú szíjak felismerése nagyon egyszerű. A kerek, illetve módosított kerek profilú szíjak között már jóval kisebb a különbség. A pirossal megjelölt rádiusz kerek fogprofil esetén kisebb, ott a fog/foghézag görbe ezért kevésbé szabályos.
A vezérműszíj -és az ehhez kapcsolódó alkatrészek köre- kényes terület. Itt még egy kisebb tévedésért vagy mulasztásért is fizetni kell, csupán az a kérdés, hogy a szerkezet mennyi idő múlva és mennyire vaskos számlát nyújt be.